dilluns, 4 de maig del 2020

DIBUIX DEL NATURAL DE LA NOSTRA HABITACIÓ PER A PRACTICAR LA CÒNICA

La crisi de la COVI19 ens va enganxar començant tot just el 3r trimestre de Dibuix Artístic dedicat al dibuix d'espais i paisatge. Així que l'activitat inicial que acostumava a demanar per a practicar la cònica i resoldre dubtes d'entrada sobre dibuixar l'aula de dibuix del nostre institut, la vam convertir en dibuixar la nostra habitació utilitzant la cònica central i la obliqua de dos punts de fuga, a través de tècnica humida (retoladors, pinzells d'aigua, aquarel·les...). No es tracta de fer hiperrealisme, sinó de fer dibuix descriptiu, tenint el referent del que han de dibuixar allà davant, tal com fèiem amb la model, o en el primer trimestre, amb els objectes i les fruites. La personalitat dels nostres artistes sempre ha de sortir. Avanço així, feina de cara a les proves de les PAU, i al dibuix que fem a l'exterior amb la llibreta d'artista. A la selectivitat els demanen sovint de memòria i de forma àgil i en una hora, la recreació d'espais interiors o exteriors. Per tant, la tècnica i la metodologia ha de ser àgil i valenta, però fonamentada. Tot seguit us passo algunes de les millors imatges.
















PROJECTE PERSONAL SOBRE FIGURA HUMANA A DIBUIX ARTÍSTIC

Al final del 2n trimestre i a inicis del 3r a la matèria de Dibuix Artístic vam treballar una activitat per a desenvolupar el llenguatge personal. És el projecte dedicat a la figura humana: calia explicar alguna cosa a través de la figura humana, que permetés una investigació de referents de concepte o d'aspectes graficoplàstics, i una experimentació artística.

L'objectiu d'aquestes setmanes és la de proporcionar un espai i una excusa a l'alumnat de 2n de batxillerat, per a que experimenti amb el seu llenguatge artístic i personal, i ajudar-lo així, a saber transmetre un missatge, unes idees, unes sensacions, o unes reflexions, prenent com a vehicle la figura humana. Sovint em trobo que els estudiants ja han fet sense saber-ho exercicis semblants quan miro les seves llibretes d'artista: el tema de la figura humana és molt recurrent en aquestes edats per a explicar les coses que els passen, que els preocupen o que els interessen. A més, en aquest projecte, els demanava una investigació de referents, propis i/o suggerits per mi, ja sigui a nivell de concepte o a nivell plàstic, i n'havien de realitzar una memòria, explicant el seu procés creatiu i les seves estratègies i control del temps dedicat. Us passo tot seguit alguns exemples, ja que alguns estudiants encara estan treballant-hi. Sempre queden satisfets amb aquest tipus de treball i de metodologia que trenca una mica amb la pressió de les proves PAU. Per tant en faig una molt bona valoració. Espero que us agradi! Us emplaço a que xafardegeu cadascuna de les propostes dels seus Instagrams que veureu al lateral d'aquest bloc.











dissabte, 14 de març del 2020

XERRADA DE L'ESCOLA D'ART DE REUS

El dijous 12 de març, l'Alèxia Buyo i la Pilar Bruned, professores de l'Escola d'Art de Reus, ens van visitar per a explicar-nos els Cicles de Grau Superior d'Art i Disseny que ofereixen al seu centre, i , per a resoldre dubtes sobre les proves d'accés a aquests graus superiors. L'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Reus té en la seva oferta educativa fins a 4 cicles superiors: 
Va ser una oportunitat per a conèixer treballs de final de cicle de cadascuna d'aquestes especialitats. Ens van exposar projectes reals que s'han dut a terme a localitats de l'entorn, i ens van comentar els secrets d'aquest món del disseny d'espais (ja sigui més tradicional o virtual). La Jornada de Portes Obertes serà el 18 d'abril, i de ben segur que els nostres estudiants, que van preguntar tot allò que van voler per tal d'aclarir dubtes, en van prendre nota. Aquesta xerrada, i algunes més de les que vindran d'aquí a unes setmanes s'emmarquen en la orientació de 2n de batxillerat que a partir d'aquest mes de març treballem a les aules. Agraïm moltíssim la generositat de l'Alèxia, i la Pilar, que porten molts anys assessorant-nos pel que fa als cicles formatius d'art i disseny, i esperem que aquestes trobades siguin profitoses pels nostres alumnes. Tot seguit us passo imatges d'aquella jornada...














dilluns, 9 de març del 2020

XERRADA DE L'ESCOLA D'ART DE TARRAGONA

Avui dilluns 9 de març ens han visitat els professors Marcel Blázquez i Ariadna Costa de l'Escola d'Art de Tarragona. L'objectiu és explicar a l'alumnat de 2n de batxillerat d'arts plàstiques quins cicles formatius de grau superior ofereixen al seu centre. Una de les sortides després del batxillerat artístic és la formació en la família de cicles formatius d'Art i Disseny, i en aquestes altures del curs l'alumnat necessita assessorament i orientació sobre el panorama formatiu en l'àmbit de les arts plàstiques. Per aquesta raó convidem cada any a les Escoles d'Art a fer xerrades als nostres alumnes.

L'Escola d'Art i Disseny de Tarragona igual que la de Reus, pertanyen a la Diputació, i treballen molt lligades a projectes de l'entorn local i proper. En aquest cas, l'Ariadna i el Marcel, ens han detallat la temàtica dels diferents cicles que es poden cursar a la seu de Tarragona: Gràfica Interactiva, Animació, Gràfica publicitària, Il·lustració, Fotografia, Arts aplicades al mur i Joieria artística. Ens han mostrat imatges de l'interior del seu centre, i hem vist vídeos dels Premis Taronja amb què l'Escola d'Art reconeixia els millors projectes finals de cada especialitat i promoció.

Ha estat una jornada molt profitosa, ja que els nostres estudiants han pogut preguntar curiositats i dubtes sobre aquests cicles formatius. Aquestes xerrades s'emmarquen dins de l'orientació que treballem amb el 2n de batxillerat. Tot seguit us passo fotos de la xerrada:













diumenge, 8 de març del 2020

FIGURA HUMANA A DIBUIX ARTÍSTIC

En el 2n trimestre a la matèria de Dibuix Artístic de 2n de batxillerat hem treballat la figura humana. Vam començar al mes de desembre iniciant el bloc de dibuix descriptiu explorant primer l'anatomia per a artistes, a través de les llibretes personals dels alumnes. Seguidament ens vam posar a fer-ho en formats grans, de 50x70 cm mitjançant imatges projectades a la pissarra amb una duració de 45 minuts. En aquestes primeres fases l'objectiu que buscàvem era el d'aplicar l'anatomia estudiada a dibuixos de format gran, on l'estructura i les proporcions suposen el principal problema a resoldre. Aquest viatge va seguir aprofundint-se amb el paper dels models artístics: la Maria i en Sergi, que ens van acompanyar durant els mesos de gener i febrer. Amb ells vam encetar el 2n bloc del trimestre: el dibuix interpretat i expressiu amb model en viu. Mitjançant les postures curtes i el dibuix de moviment, l'alumnat va començar a alliberar-se del dibuix descriptiu per anar trobant formes personals de dibuix artístic que els ajudés a explicar qüestions més enllà del que estaven veient. Aquest treball enllaça amb un projecte personal que suposa una oportunitat per a l'alumnat d'aplicar el llenguatge personal trobat i experimentar amb procediments propis. Tot seguit us passo un vídeo resum d'aquests 3 mesos.... Espero que us agradi!



ACTIVITAT DE SELECTIVITAT: ESPORT A LA CIUTAT

Aquesta va ser l'última activitat de selectivitat que vam treballar a classe de dibuix artístic en finalitzar el 2n trimestre, dedicat a la figura humana. Després de treballar la figura humana des d'un punt de vista descriptiu i expressiu, a través de la imatge projectada i de model en viu, vam aplicar tots aquests coneixements pràctics en unes últimes activitats de les PAU. Aquí us presento un exemple. L'enunciat parlava sobre la pràctica de l'esport a la ciutat a partir d'una imatge, i demanava a l'alumnat de recrear una escena urbana on es veiés almenys una figura humana practicant algun tipus d'esport urbà. és un plantejament molt lliure, que va suposar un repte per als estudiants amb poca memòria i pocs recursos visuals, però és un exercici necessari per a detectar mancances i poder-hi posar remei, i per a avançar en l'aplicació àgil i valenta d'estratègies de dibuix apreses al llarg del trimestre. Tot seguit us passo alguns exemples: